Er Kokosmælk Low FODMAP?

Ja, kokosmælk er Low FODMAP og det kan derfor godt lade sig gøre at lave opskrifter indeholdende kokosmælk.

Der er dog en begrænsning på hvor meget kokosmælk du kan få per måltid. Kokosmælk er low FODMAP ved 60 g, men herover bliver det mere usikkert om du kan bruge det, da niveauet af FODMAPs stiger. Det er en fødevarer du kan teste når du når til testfasen.

Test Kokosmælk med Low FODMAP Lifestyle

🗓️ Lav en Low FODMAP madplan
🍳 Mange Low FODMAP opskrifter
🎓 Lør om Low FODMAP Diæten
✅ Test og gem fødevarer

Selvom almindelig kokosmælk på dåse, som vi kender det bedst, er low FODMAP ved 60 g, så skal du være opmærksom på at der findes tilfælde hvor kokosmælk ikke er low FODMAP.

Disse typer kokosmælk er IKKE low FODMAP:

  • Kokosmælk med inulin
  • Engelsk langtidsholdbar kokosmælk (UHT), medmindre det er usødet

Har du flere spørgsmål til Low FODMAP diæten el. specifikt til denne fødevarer, så anbefaler jeg at du downloader den danske app: Low FODMAP Lifestyle.

Er Leverpostej Low FODMAP?

Nej, leverpostej er som udgangspunkt ikke low FODMAP, og jeg er aldrig støt på en leverpostej der er low FODMAP.

Grunden til at leverpostej desværre ikke er low FODMAP, er fordi en leverpostej ofte indeholder både løg og hvidløg, hvilket er totalt no-go som udgangspunkt. Du kan vælge at teste leverpostej når du kommer til testfasen er low FODMAP diæten.

Test Leverpostej med Low FODMAP Lifestyle app

🗓️ Lav en Low FODMAP madplan
🍳 Mange Low FODMAP opskrifter
🎓 Lør om Low FODMAP Diæten
✅ Test og gem fødevarer

Det er ærgerligt som dansker ikke at kunne spise leverpostej, da det ofte er så stor en del af frokostbordet, men sådan er det desværre hvis man lider af irritabel tarm.

Alt du kan gøre er at introducere leverpostej i test-fasen og håbe på at du kan tolerer det, og om ikke andet bare en lille mængde af det.

Har du flere spørgsmål til Low FODMAP diæten el. specifikt til denne fødevarer, så anbefaler jeg at du downloader den danske app: Low FODMAP Lifestyle.